Solució del problema 3 (Concurs 1)

Composició de la revista L´Italia Scacchistica.

Güelfs i Gibel·lins.

Problema 3

Juguen Blanques. Mat en 16.

1.¢xe1 £a1 2.h3

  (Primera jugada clau: les presses són males conselleres, si es fa h4 directament, no surt el mat)

£a2 3.h4 £a1 4.h5 £a2 5.h6 £a1 6.h7 £a2 7.h8¤

  (Segona jugada clau: el cavall és l´única peça que pot donar mat)

£a1

Solució 1 Problema 3

  A partir d´aquí el cavall blanc s´ha de menjar els peons negres de c5 primer i de c4 després, havent-hi diferents maneres de fer-ho:

8.¤f7 

Un altre camí, dels molts que hi ha, podria ser 8.¤g6 £a2 9.¤f4 £a1 10.¤e6 £a2 11.¤xc5 £a1 12.¤d7 £a2 13.¤e5 £a1 14.¤xc4 , i seguir com a la variant principal (veieu el diagrama següent).

8. . . £a2 9.¤d6 £a1 10.¤b7 £a2 11.¤xc5 £a1 12.¤b7 £a2 13.¤a5 £a1 14.¤xc4

(aquest és el camí triat pel problemista que és el més adient amb l´història que s´explica, doncs el cavall ataca el castell de les negres pel darrera per evitar ser vist)

Solució 2 Problema 3

14. . . £a2 15.¤a5 £a1 16.¤xb3#.

(Ara s´enten la segona jugada del blanc, doncs el cavall no pot guanyar temps al canviar el color de la casella on va a cada moviment. Si les blanques haguéssin jugat 2. h4, ara la dama negra estaria a a2 i capturaria el cavall blanc.)

Solució 3 Problema 3

La posició és legal i la millor manera de demostrar-ho és amb una partida sencera com la que s´ha empescat el M.I. Joan Fluvià Poyatos i que reproduim a continuació (observeu que els peons doblats negres arriben a la posició inicial del problema capturant 13 de les 14 peces blanques que falten):

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.